Predátorská knižná výzva 2021

12.12.2020


Knižné výzvy sú medzi čitateľmi v dnešnej dobe veľmi obľúbené. Nielenže si takto knihomoli môžu posúvať hranice v počte prečítaných kníh, ale často si aj rozšíria obzory.

V roku 2020 som si uvedomila, že čítam málo slovenskej literatúry, a hoci sa to ku koncu roka u mňa dosť zlepšilo, často mám niekde v mysli voči domácim autorom predsudky.

Veľakrát sa mi stalo, že som narazila na fakt zlú prvotinu alebo ma kniha odradila nepeknou obálkou, či štylistickými chybami a preklepmi. Niekedy je štylistika tak tragická, že si neviem predstaviť žiadneho korektora, ktorý by dal textu hlavu a pätu, no vo viacerých prípadoch sa dalo autorovi pomôcť. Týka sa to hlavne samovydaných kníh. Navyše sa mi po niekoľkých rozhovoroch s autormi otvorili oči a uvedomila som si, že obálku častokrát vyberá vydavateľ, aj keď sa autorovi nepáči, a posledné úpravy skutočne robia redaktori, editori a korektori, takže ak uvidím knihu s chybami, ide to skôr na ich triko.

Aby som však nespomínala iba to nemilé, musím povedať, že sa mi do rúk dostali aj diela, ktoré ma zaujali a pobavili. Preto som si povedala, že chcem počas nasledujúceho roka prečítať aspoň desať slovenských kníh. Vymyslela som si teda výzvu a ak máte chuť, môžete sa do nej zapojiť tiež.

Pokojne si môžete z tejto stránky stiahnuť obrázok so zoznamom požiadaviek na splnenie výzvy na rok 2021. Ak ho budete zdieľať na sociálnych sieťach, nezabudnite ma označiť. 

Výzva sa nachádza aj v aplikácii StoryGraph, kde si ju môžete postupne odklikávať. Dajú sa tam sledovať aj iné výzvy a vytvárať zoznamy kníh.

#predatorskakniznavyzva2021 #lovimslovenskeknihy
#predatorskakniznavyzva2021 #lovimslovenskeknihy


  1. Na obálke nie je tvár
  2. Pre mňa neznámy autor/neznáma autorka
  3. Zviera v názve
  4. Požičaná kniha
  5. Kniha rómskeho autora/rómskej autorky
  6. Kniha, ktorá vyšla v roku 2021
  7. Obľúbený žáner
  8. Hocičo od víťaza/víťazky Anasoft litera
  9. Dej sa odohráva na Slovensku mimo Bratislavy
  10. Autor, ktorého si pamätám zo školy

Z tých, ktorí splnia celú výzvu a napíšu k desiatim knihám aj recenziu (GoodReads, Instagram, Facebook, Martinus profil...), v januári 2022 vyberiem jednu osobu, ktorej pošlem knihu od slovenského autora podľa vlastného výberu. Ak sa chcete zapojiť aj do tejto súťažnej časti, tak mi dajte vedieť a označte ma v príspevkoch, aby som to videla. Na sociálnych sieťach sa rátajú len príspevky, nie príbehy-stories. Poprípade dôkazové materiály zhromaždite a odošlite cez sociálne siete alebo mailom.*

#predatorskakniznavyzva2021 a #lovimslovenskeknihy budú tie správne hashtagy

😉

*Neposielajte mi žiadne citlivé údaje. Všetko, čo sa ku mne dostane, bude použité iba na vyhodnotenie súťaže, kontaktovanie výhercu a odoslanie výhry.


Niektoré body by mohli robiť problém, takže vám dám aj malý ťahák. Ak sa veľmi nevyznáte vo vydavateľstvách, ktoré majú vo svojom portfóliu Slovenky a Slovákov, čítajte ďalej. Nebudem spomínať veľké vydavateľstvá s prekladovou literatúrou. Celý zoznam je tu.

Tento článok nie je sponzorovaný žiadnym vydavateľstvom ani kníhkupectvom.

Obrázky, ktoré môžete používať na Instagrame


Možno sa tu niektorí vydavatelia neobjavia, lebo ich nepoznám, alebo si na nich nespomeniem. Z tých, ktorých som zachytila, sa však budem snažiť predstaviť všetkých. Množstvo webov síce nebude vyzerať na prvý pohľad lákavo, no väčšinu kníh si viete objednať aj cez eshopy ako napríklad Martinus.sk, Panta Rhei, preskoly.sk a iné, ktoré nájdete aj cez Heureka.sk. Určite bude pekné podporiť aj miestne kamenné kníhkupectvo, ak také máte v okolí. Mnoho kníh je dostupných aj z druhej ruky napríklad na Čarovnej poličke. V neposlednom rade sú po ruke knižnice, hlavne ak si nie ste istí, či sa vám ten-ktorý autor bude páčiť. Navyše v nich budete mať veľkú šancu nájsť knihy od lokálnych autorov píšucich o vašom meste, či kraji.

Tak na začiatok by som spomenula moje srdcové záležitosti Artis Omnis a Hydru.

Artis Omnis vydáva knihy rôznych žánrov, momentálne prevláda fantasy a sci-fi, no nájdu sa u nich aj životopisy, satirické diela, či knihy zaoberajúce sa históriou Slovenska. Ich najznámejším autorom je Juraj Červenák.

Knihy z vydavateľstva Hydra sú väčšinou napísané ľahkým a vtipným jazykom. Zaoberajú sa výlučne fantastikou, hlavne žánrom fantasy, no nájde sa tu aj sci-fi a horor, pričom ich asi najznámejším autorom je momentálne Mark E. Pocha.

Menej známym vydavateľstvom je napríklad Art Floyd, ktoré má široký žánrový záber od fantasy cez postapo až po romantiku. Na knihách je cítiť, že vydávajú začínajúcich autorov. Síce to nie je môj žáner, ale z romantiky si čitateľky veľmi pochvaľujú autorku Baju Dolce, ktorej knihy momentálne vychádzajú vo Venupress.

Vydavateľstvom Elist sa posúvame do mixu rôznych žánrov, od fantasy, cez skutočné príbehy a romantiku až po detské knihy. Z tohto vydavateľstva sú napríklad aj knihy, ktoré sa hodia k bodu kniha od rómskeho autora/rómskej autorky, a to Dievčatko z kláštora od Nely Nezábudkovej, či Čarovné príbehy od Aniny Botošovej, dcéry známeho rómskeho huslistu Berkyho Mrenicu.

K tomuto bodu sa dá nájsť aj zoznam rómskych autorov. Ja osobne mám rada knihy od Ľudovíta Didiho.

Takisto vydavateľstvo Maxim má na svojom konte knihy rôznych žánrov. Ich slogan hovorí, že majú radi bestsellery, tak sa im to hádam raz splní a vydajú kopec kvalitnej literatúry. Z ich výberu mi v pamäti zarezonovali knihy Hadí zámok od Liny Frankovej a Všetci sme cigáni od nevidiacej rómskej autorky Michaely Mihokovej.

Dve veľmi známe vydavateľstvá slovenskej beletrie sú KK BAGALA a Marenčin PT.

KK BAGALA každoročne organizuje súťaž Poviedka a jeho autori bývajú často ocenení v súťaži Anasoft litera. Vydáva kvalitnú slovenskú nežánrovú literatúru.

Marenčin PT nemá vyhranený záber kníh. Ja si ho najčastejšie spájam s románmi pre ženy, detektívkami, mafiánskou literatúrou a historickými publikáciami o Bratislave.

Potom tu máme ešte vydavateľstvo Koruna, ktoré vydáva ženské a súčasné romány. Z ich výberu ma podľa anotácie zaujali hlavne historické knihy od Tiny Van der Holland.

Rôzne žánre od fantastiky a faktografie cez detskú literatúru až po poéziu nájdete aj vo vydavateľstve Enribook . Mňa zaujali hlavne knihy s indiánskou tematikou od Eriky Jarkovskej a plánujem si niektoré z nich budúci rok prečítať. Indiáni tu nie sú použití ako rozprávkové postavy, či kulisy, ale sú živou súčasťou realistických príbehov z minulosti aj súčasnosti.

Na našom trhu už dlho existuje aj vydavateľstvo Aspekt a popri prekladoch vydáva aj našich. Vo svojom výbere sa prezentuje feministickou literatúrou.

Máme tu aj vydavateľstvo OZ Brak, ktoré je súčasťou festivalu BRaK (Bratislavský knižný festival). Majú vo svojej ponuke preklady, no nájdete u nich aj menej známu pôvodnú tvorbu. Z tých známejších spomeniem napríklad komiks Rudo od Daniela Majlinga.

Podobne funguje aj Artforum. Okrem toho, že je to sieť kníhkupectiev, začali vydávať aj knižné skvosty. Napríklad také Šeptuchy od Aleny Sabuchovej získali cenu Anasoft litera a kniha Satori v Trenčíne Lukáša Cabalu je grafickou nádherou. Popri tom síce Artforum vydáva aj prekladovú literatúru, no ja osobne ich nerátam medzi veľké vydavateľstvá.

V našich končinách sa dokonca objavilo aj vydavateľstvo EZOPO, ktoré funguje pomocou príspevkov od ľudí - tzv. crowdfunding. Momentálne u nich vychádza nádherný projekt Slovensko NOIR.

Verím, že či už siahnete po dielach zo známych alebo menej známych vydavateľstiev, nájdete počas tejto výzvy slovenské knihy, ktoré vás budú baviť a zoznámite sa s novými obľúbenými autormi.

🐺

Knižný Predátor© Všetky práva vyhradené 2022
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky