Zbierka poviedok: Zajtra bude včera

03.12.2020

Vydavateľstvo: Hydra 2020

Obálka a ilustrácie: Danica Pružincová


🛸 🛸 🛸 🛸 / 🛸 🛸 🛸 🛸 🛸


Túto zbierku českých a slovenských sci-fi poviedok som dostala na recenziu od vydavateľstva Hydra, za čo im ďakujem.

Musím pochváliť väzbu a obálku, lebo aj keď som čítala veľmi intenzívne, tak ostala celá, minimálne ošúchaná a neprelomená.


Čo by som povedala na úvod? Dobré to bolo.

23 poviedok od rôznych autorov, či autoriek (počet poviedok od žien a mužov bol inak vyrovnaný). Každá bola preto z iného súdka. Niekde sme na Zemi, niekde vo vesmíre alebo v úplne inej dimenzii. Postavy sú taktiež rôzne od obyčajných ľudí, cez bájne bytosti až po robotov.


Aj keď som niečomu dala dve hviezdičky, neboli to také moje typické dve hviezdičky, keďže aj tieto najslabšie ohodnotené poviedky boli lepšie, ako niektoré dvojhviezdičkové knihy, ktoré som čítala. Len som si ich chcela v rámci zbierky nejako odlíšiť podľa toho, ako sa mi páčili, na koľko boli originálne a ako dobre boli napísané. Nech sa páči, tuto sú hodnotenia jednotlivých poviedok.

                                                                                                                                                     👇


Karol Hajdu - Ohňostroj 3/5
Prvá poviedka je z vojnového prostredia. Páčilo sa mi, že nevysvetľuje, iba naznačuje. Plný počet však odo mňa nemá, lebo na poviedku sa tam príliš striedali pohľady a napríklad tie časti s psychologičkou mi prišli zbytočné. Inak sa mi to dobre čítalo.


Františka Vrbenská - Dva tucty naděje, hodina smrti 5/5
Pekne akčná poviedka. Veľmi sa mi páčil štýl písania Františky Vrbenskej. Chlapík má obmedzený čas na to, aby zohnal prachy a tak sa pretĺka po meste a snaží sa ich zohnať. Prečítala by som si toho o Keneovi určite aj viac.


Dagmar Mehešová - Galaktická baletka 3.5/5
Toto bola najkratšia poviedka, akú som kedy čítala. A bola to vôbec poviedka? Podľa mňa to bol skôr obraz/opis jednej udalosti. Neviem. Páčila sa mi atmosféra, jazyk, no chcela by som vedieť viac. Kto je tá baletka, prečo je tam, kde je a robí to, čo robí? A možno je dobre, že to ostane na tejto tajomnej úrovni. Pripomínalo mi to úryvok z Pomalého skúmania ticha.


Lenona Štiblaríková - Výstava historických zručností 5/5
Toto ma fakt pobavilo 😂 Ako sa na nás budú pozerať v ďalekej budúcnosti? Asi budú naše nástroje skúmať tak, ako my skúmame staré vykopávky.


Pavel Skořepa - O původu druhů 4/5
Veľmi dobrý nápad. Chcela by som vedieť, čo z toho vzniklo 😁


Tomáš Beník - Legenda o zániku dediny Hestnerdorf 5/5
Veľmi sa páčilo spojenie atmosféry cirkvi a mníchov v strete s pre nich nadprirodzeným úkazom. Hoci bola táto poviedka písaná formou pozorovaní mnícha Ondreja a nemala priamu reč, bavila ma.

Beáta Takáčová - Plechová nádhera 5/5
Svet plný robotov, ktorí majú emócie a tak ich nik nechce odstaviť. Svoje životy mnohokrát pre
žívajú ako trosky na okraji. Jeden z mála ľudí, ktorý sa medzi takýmito robotmi pohybuje, je taxikár Terrance. A ja by som si o ňom vedela predstaviť aj celú knihu

Anna Olejárová - Vydierač v problémoch 5/5
Táto poviedka je super, ak sa potrebujete zasmiať. Vydierači potrebujú uniesť riaditeľa Zemegule. Podarí sa im tento manéver? Nemôžem nič viac povedať 😁

Monika Kandriková - V tieni úspechu 2/5
Nápad super, ale nesedel mi štýl písania. Komplikované vety a obrazy. A len tak osobne...neznášam zdrobneliny

Naďa Vojteková: Hladné jazero 4/5
Pre fanúšikov hororov, ktorí majú radi nechuťárny. Podľa mňa to bol skôr fantasy horor ako sci-fi. Pohľad na jazero už nikdy nebude upokojujúci.

Roman Pikulík - Maska Markovej smrti 3/5
Toto bolo zvláštne. Nečítala som nič od Marka E. Pochu, ale jednoducho mi pri tom mene napadol on (mohol mi aj Mark Twain napr.) Popravde som to veľmi nepochopila. Bolo to z jednej strany surovo realistické a z druhej dosť abstraktné. Ako keby to bol úvod ku knihe, ktorá ukáže, kto je kto a čo sa stalo.

Vodný muž
Vodný muž
Androidka
Androidka
Katarína Soyka - Misia bez návratu 4/5
Nesedela mi scéna, ako sa chlapík po sňatí prilby na Marse nejak rozprášil do priestoru. Inak bola táto poviedka pre mňa myšlienkovým experimentom o tom, ako by vyzerala misia na Mars, ak by protagonistov vyberali podobne ako súťažiacich v reality shows.

Edita Dufková - Objekt 23
4/5
Naozaj by si takú vec nevšimli? Ale bavilo ma to.
Juraj BÚRY - Schrödingerov vesmír 5/5
Poviedka z pohľadu ducha. A pritom je to sci-fi. Fajne. Koniec sa mi páčil.


Jaroslav Mostecký - Gauneři 5/5
Poviedka z prostredia zatopenej Európy. Česko-poľské pohraničie. Pôsobilo to dosť realisticky.


Denisa Kancírová - Fáza -1 alebo Ako by mal mať príbeh názov
3/5
Páčil sa mi námet s Istrochemom, ale mala som pocit, ako keby tam neboli dopísané nejaké veci.


Lenona Štiblaríková - Chŕŕŕ! 4/5
Toto bola taká srandička. Asi bude hovoriť z duše ľuďom, ktorí nedokážu spať za zvukov chrápania. A utrpenie je o to väčšie, ak ste s niekym takým zavretý na vesmírnej lodi.


Martin Paytok - Hrdinové federace 4/5
Ďalšia vesmírna reality show. Pripomína mi to štýl, akým sa celebrity vytvárajú aj dnes. Niektorí si to zaslúžia a niektorí sú len dobrí a vypočítaví herci.


Tono Stiffel- V zajatí času 5/5
Cestovanie v čase a Hirošima. Dobre napísané, napínavé.


Petra Štarková - Nositel příběhu 3/5
Toto sa mi dosť páčilo. Psychiatrička a pacient musia spolu vydržať v cudzom svete. Avšak si niesom úplne istá, či som všetko pochopila.


Katarína Soyka - Nezabiješ! 3/5
Napísané to bolo dobre, len mi to úplne pripomínalo príbeh Maeve z Westworldu.


Milan Tichý - Tajomstvá lode Mauretánia 2/5
Miro Švercel - Keď nekvapká, aspoň prší... 2/5

Tieto obe poviedky mi nesadli. Ja akože dokážem čítať staré ruské sci-fi, kde sú komunisti a súdruhovia, ale ak je niečo v takom duchu napísané teraz a ja mám mať z toho sci-fi futuristický pocit (lebo to osobne očakávam), tak mi to tam hrozne nesedí.
A ani emzáci. Viem, čo to znamená, ale v mojej generácii toto slovo už nik nepozná. Znie to staromódne. Mne v knihe nevadia Rusi, ani komunitisti, ale od sci-fi očakávam aspoň nejaký aktualizovaný koncept.
A neviem, či kvôli tomuto, alebo celkovo štýlu, ale ani jedna ma nebavila, čo sa deju týka. Možno tá od Mira Švercela ma trochu viac zaujala nápadom s počasím.
Knižný Predátor© Všetky práva vyhradené 2022
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky